05 Wrz, 15

Zdrowo i smacznie – o jeżynie słów kilka.


Jeżyna – malina z czarnym charakterem 🙂 Mniej znane nazwy to ostrężyna lub krócej ożyna.
Nie należy do najbardziej popularnych owoców, może z racji nazwy „jeżyna” kojarzącym się dzieciom z niezbyt przez nie lubianym słowem „jarzyna” 😉


Błędem jest jednak omijanie jeżyn w diecie ze względu na wysoką zawartość antyoksydantów które pozwalają komórkom naszego organizmu dłużej zachować młodość. Antyoksydanty działają antynowotworowo i przeciwzwyrodnieniowo.
Owoce zawierają dużo wody, są więc niskokaloryczne. Chcąc wprowadzić dietę bogatą w błonnik warto sięgnąć właśnie po jeżyny. 100 gram jeżyn zawiera około 7 gram błonnika, co jest naprawdę wysokim wynikiem bo dzienne zapotrzebowanie to około 25-30 gram. Pestki z owoców dodatkowo wspomagają trawienie i zapobiegają zaparciom. Syrop z jeżyn był od lat wykorzystywany w leczeniu oraz zapobieganiu przeziębieniom i grypie. Sok ma wysoką zawartość witamin C i E, potasu oraz wapnia.

Deser na ciepło…


Jeżyny są idealne do lodów, deserów, ciast kompotów oraz galaretek.
Pyszny ciepły deser z jeżynami – owoce pod kruszonką – to jeden z wielu sposobów włączenia jeżyn w jadłospis.
Wykonanie jest proste a efekt… zachwyca 🙂

Potrzebujemy około 700 gram owoców – jeżyn, jagód, brzoskwiń, malin, truskawek, borówek itp.
Mi osobiście najlepiej smakuje gdy w mieszance owoców jest przynajmniej 3-4 rodzaje. Do kruszonki daję blendowane płatki owsiane z odrobiną masła lub oleju kokosowego i soku z cytryny.
Rozgrzewamy piekarnik do temperatury około 200 stopni. Owoce większe kroimy, wyciągamy ewentualne pestki i odrywamy szypułki. Układamy w naczyniu i polewamy 3ma łyżeczkami miodu lub syropem klonowym. Przykrywamy kruszonką i… na 25-30 minut do piekarnika. Jest gotowe, gdy kruszonka ładnie się zarumieni.


Życzymy smacznego 🙂