23 Maj, 15

Pyszne i zdrowe. Czy to możliwe?


Zdrowe odżywianie to moja pasja. Mam niewiele czasu na gotowanie, więc przyrządzam potrawy łatwe i szybkie.

Chciałabym być zdrowa i szczupła, lecz nie umiem być głodna i uwielbiam słodkości. Znalazłam idealny dla mnie sposób na szybki, słodki i super pożywny smoothie.
Obecnie w sklepach dostępne są przeróżne egzotyczne owoce, które są źródłem cennych witamin i mikroelementów. Chętnie po nie sięgam nie zapominając o tym aby korzystać z dobrodziejstw roślin, które rosną blisko nas. Mamy miesiąc maj a w maju najlepsza jest pokrzywa i kwitną żółte łany mniszków lekarskich potocznie zwanych mleczem. Najwięcej składników odżywczych mają w postaci surowej dlatego też przygotowałam dwa rodzaje smoothies – żółty i zielony. Zachęcam do spróbowania.

Żółty to kolor słońca a słońce to energia. Żółty energetyczny mniszkowy smoothie.

Składniki:

sk1

  • mniszek lekarski kwiaty – stosowany przy awitminozie, leczy choroby układu oddechowego, zawiera wapń, magnez
  • ananas – spala tłuszcz, wspomaga leczenie dny moczanowej zapobiega osteoporozie. Posiada właściwości przeciwzakrzepowe , dużo enzymów trawiennych, działa przeciwalergicznie
  • mango – piękna skóra, witaminy z grupy b, transport witamin i soli mineralnych do mięśni, wspiera procesy metabolizmu, wspiera układ hormonalny
  • banan – daje gęstą konsystencję piękną skórę (wit A), zdrowe serce(potas) jest żródłem energii
  • płatki owsiane –  dodają energii, wspomagają trawienie, nadają gęstą konsystencje
  • migdały blanszowane – są lżej strawne, bogate w wit. E zwaną wit. młodości, obniżają poziom cholesterolu, wit B3 wspiera układ nerwowy,
  • słonecznik – zwany królem minerałów, źródło magnezu i działanie przeciw pasożytnicze
  • olej lniany – dodaje zawsze, działa odchudzająco, potrzebny abyśmy mogli przyswoić witaminy wchłanialne w tłuszczch, kwasy omega 3 i 6, łagodzi stany zapalne,
  • mleko migdałowe lub woda,
  • kurkuma – piękna skóra, łagodzi stany zapalne jest antyrakowa (łatwiej przyswajalna jak dodasz odrobinkę pieprzu cayenne). Hindusi używają jej dużo i rzadko chorują na nowotwory

Zielone smoothie pokrzywowe.

Większość roślin ma kolor zielony, który zawdzięcza chlorofilowi. Zielone warzywa oczyszczają nasz organizm a większość z nich alkalizuje co jest bardzo ważne, gdyż żywność wysoko przetworzona jest kwasotwórcza. W zakwaszonym organizmie często dochodzi do stanów zapalnych a te są początkiem wielu chorób.

Składniki:

  • pokrzywa – oczyszcza krew, zawiera łatwo przyswajalne żelazo, wzmacnia cały organizm, poprawia urodę 🙂
  • jarmuż – silny przeciwutleniacz, działa antynowotworowo i przeciwzmarszczkowo :-). Jest źródłem witaminy K i C uszczelnia naczynia krwionośne, beta karoten-piękna skóra, zawiera białko i wapń
  • roszponka – Roszponka to świetne źródło witamin beta karotenu (prowitaminy A), C, B6 a także witamin B1 i B2 oraz soli mineralnych: Jest ona źródłem żelaza (potrzebnego w stanach osłabienia, kobietom w ciąży i w czasie miesiączki), potasu, manganu, miedzi a także cynku i wapnia,
  • kiwi – to mnóstwo witamin i soli mineralnych, magnez ukoi nerwy, żelazo, jest bogate w enzymy trawienne, witaminy z grupy b, e i pp
  • banan –  daje gęstą konsystencję piękną skórę (wit. A), zdrowe serce(potas) jest źródłem energii
  • daktyle – poprawiają wzrok, wzmacniają cały organizm, regulują procesy trawienne, witaminy z grupy b
  • gruszka – zawiera bor, który wspomaga wchłanianie wapnia, przeciwdziała zaparciom, reguluje ciśnienie krwi, poprawia koncentracje.
  • olej lniany –  dodaje zawsze, leczy wszelkie stany zapalne min. choroby wrzodowe żołądka i jelit, obniża poziom  „złego”cholesterolu,
  • spirulina – profilaktyka chorób nowotworowych, wspomaganie pracy wątroby i nerek w procesie detoksykacji, odkwasza organizm, reguluje florę bakteryjną jelit.

Wybrałam tylko nieliczne właściwości prozdrowotne użytych produktów, aby wymienić wszystkie zabrakłoby mi dnia. Polecam suszone owoce, orzechy namoczyć w wodzie z cytryną. Będą łatwiejsze do strawienia a dzięki cytrynie dobrze oczyszczone.

Dla mnie shake jest pierwszym śniadaniem. Dodaję zawsze wiele składników, które są łatwo przyswajalne. Chcę odżywić mój organizm a nie tylko „zapchać” żołądek. Dzięki tej kombinacji składników mam przyjemne uczucie sytości przez najbliższe 3 godziny ( nie jestem ociężała ). Mam energię na cały poranek. Poza tym mój organizm otrzymuje mnóstwo wartości odżywczych dzięki czemu pozostałe posiłki są mniej obfite. Co pozwala utrzymać wagę. Największym moim sukcesem jest to, że mój syn nie chciałby zjeść jarmużu, pokrzywy czy mniszka,  nie napiłby się też oleju lnianego a w postaci smoothie zjada go codziennie i to z wielką radością.

Na zdjęciach meble ogrodowe – fotele wypoczynkowe Barcelona w nowych kolorach poduszek.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Mniszek_pospolity
http://codziszjemnasniadanie.pl/post/58336580125/zielony-shake-zdrowie-w-szklance
http://fitness.sport.pl/fitness/1,107702,13547413,Zielony_koktajl___najlepszy_sposob_na_wiosenny_detoks.html,
http://www.kwestiasmaku.com/blog-kulinarny/category/smoothie/
http://foodpornveganstyle.blogspot.com/2014/07/zielony-koktajl-z-jarmuzem-bananami.html
http://www.zdrowylink.pl/zdrowie/moc-ukryta-w-migdalach/